Heb je een doel? Dan kun je scoren!

doel

Hot topic zo richting het einde van het jaar….stilstaan bij het nieuwe. 2020…Wat een mooi getal! Te mooi om ‘zomaar’ voorbij te laten gaan.  Misschien heb je je doelen voor het nieuwe jaar al lang bepaald?! Of ga je er nog mee aan de slag? Wat wil je bereiken? Wat wordt jouw nieuwe omzetdoel? Hoeveel nieuwe klanten wil jij aantrekken? Wat ga jij in 2020 anders doen?

Doelen zijn een prachtig middel om focus te krijgen op werkzaamheden die je verder brengen. En je te behoeden van nutteloos gescroll op social media en doelloos ronddwalen op internet.

‘Zonder doel kun je niet scoren’, een welbekende quote van Johan Cruijff.

Doelen stellen is een hele mooie manier om jezelf en jouw bedrijf richting te geven. Om te bepalen waaraan jij je tijd gaat besteden, waar jij naartoe wilt werken, en, minstens zo belangrijk, wanneer jij een klein feestje kan vieren.

Want wat doe je als je een doel hebt bereikt? Juist! Er even bij stilstaan en jezelf een schouderklopje geven. Mag ook een lekkere lunch, heerlijke borrel of een mooie trui zijn natuurlijk ? Maar net waar jij blij van wordt. Er klakkeloos aan voorbij rennen, vind ik in elk geval een grote gemiste kans.

Afgelopen week is het onderwerp ‘doelen stellen’ van alle kanten op mijn pad gekomen. Het nut van doelen stellen zie ik al lang in, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook altijd gelijk goed gaat.

Ik stelde mijzelf voor grote doelen. Soms te groot om op korte termijn motivatie en energie te geven. Soms zelfs zo groot dat het verstikkend werkte. Daarom pas ik sinds vorige week een nieuwe vuistregel toe in mijn bedrijf:  ‘Grote doelen zijn voor lange termijn. Kleine doelen zijn voor korte termijn.’ Geen hogere wiskunde natuurlijk en ook geen hot news…daar ben ik mij helemaal van bewust. Maar toch zeker de moeite waard om te delen. Misschien ken jij de theorie ook op je duimpje, maar pas je het in de praktijk nog niet helemaal toe 😉

Wat zit hier nu onder? Waarom moet het allemaal zo groot? Ik heb geleerd dat ik wat liever voor mijzelf mag zijn. En mijn lat niet altijd super hoog hoeft te liggen. Aan mijn lange termijn doelen houd ik vast, maar ik heb er korte termijn (sub)doelen aan toegevoegd. Ook de kleine stapjes vieren, geeft zoveel meer plezier, energie en blijheid.

Floor ter Wal hielp mij in een coachingsessie mijn doelen super zichtbaar te maken. In het nu en in de toekomst. Vragen als: Wat heb je daarvoor nodig? Wat staat je in de weg? En wat wil je anders?, gaven mij in twee uur tijd een helder beeld van wat mij te doen staat. En wat niet ?

Op marketinggebied gun ik jou ook scherpe doelen. Waardoor jij focus krijgt en je bedrijf in de richting kunt laten groeien, die helemaal bij jou past. Zodat jouw bedrijf écht bijdraagt aan jouw geluk! Geen nutteloos gescroll meer op social media en geen gedwaal meer op internet. Jouw tijd is meer waard ?

Het gratis werkboek ‘Jouw Marketing Masterplan’ zal jou hier heel goed bij helpen. Klik op de link, meld je aan en in 3 stappen weet jij wat je te doen staat om te knallen in 2020! Liever samen even sparren? Dan kan ook! Meld je dan aan voor een focusgesprek zodat we samen kijken naar jouw kansen, drempels en mogelijkheden.

‘Zonder doel kun je niet scoren’, en zoals altijd is er ook bij deze uitspraak van Cruijff geen speld tussen te krijgen.

Heb jij al nagedacht over jouw doelen voor het nieuwe jaar? En komen daar doelen en subdoelen in voor? Ik ben benieuwd!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *