Hoe ontdek je je missie?

IMG_8252

Missie, visie…ik had er niets mee. Ik vond het maar loze kreten. Toen ik in vaste dienst werkte voelde ik de waarde niet. Nu zie ik in dat dat super logisch is. Wanneer je werkt in loondienst, draag je je steentje bij aan de missie van iemand anders. Het is niet jouw verhaal. Het is dat van een ander.

Als ondernemer, is het heel fijn om een missie te hebben. Fijn!?…Noodzakelijk zelfs. Je hebt een doel nodig waar je helemaal voor gaat. Groeien als ondernemer vraagt namelijk om doorzetten, blijven gaan en doorgaan waar anderen stoppen. En zonder doel, is dat verdomde lastig.

Je missie is je ‘why’. Je drijfkracht waar je op kan blijven gaan. Waarom doe jij wat je doet? Ik vind dat een prachtige vraag. Wanneer ik in gesprek ben met andere ondernemers, probeer ik daar altijd achter te komen. Voor de één is het super helder, de ander kijkt mij vragend aan.

Ik geloof dat, wanneer je werk doet dat uit je hart komt, je dat met een rede doet. Omdat je iets wilt bereiken. Voor jezelf én voor de ander. Je wilt je klanten een stap verder helpen om ook te groeien.

Wanneer je het lastig vindt om je missie te verwoorden, kun je de volgende vraag beantwoorden:

‘Waarmee wil ik de wereld een beetje mooier maken?’

In mijn periode als kersverse starter, had ik geen idee van mijn missie. Ik dacht vanuit de ander. Vanuit mijn klanten. Wat hebben zij nodig dat ik kan bieden? Ik had al 15 jaar ervaring op marketing- & communicatieafdelingen, dus zette deze werkzaamheden voort als ZZP’er. Ik startte met helpen van ondernemers die geen personeel hadden voor marketing & communicatie. Ik deed het werk met plezier. Het was goed, maar niet geweldig. Nu ik steeds dichter bij mijn missie kom, wordt mijn werk ook steeds leuker. Ik ga van ‘goed’ naar ‘geweldig’.

Je missie ontdek je door jezelf te ontrafelen. Door aan de slag te gaan met en in jezelf. Door te ontdekken waar jij voor staat en wat jij wilt betekenen voor anderen. Dat heeft mij hele mooie inzichten opgeleverd. Anderen écht zien om wie ze zijn en hun helpen hun waarde met de wereld te delen, dat is mijn missie. En daar biedt ‘marketing’ super mooie middelen voor. Door middel van marketing kun jij de wereld laten weten waarmee jij mensen kunt helpen. En door die boodschap uit te dragen, haken de mensen aan die bij jou passen. Super zonde dus als jij jouw mooie product of dienst klein houdt.

Uit ervaring weet ik dat veel ondernemers een stok achter de deur kunnen gebruiken om aan de slag te gaan met hun marketing. Ze hebben net dat beetje extra kennis, inspiratie en structuur nodig om hun bedrijf te laten shinen. Daarom organiseer ik vanaf dit jaar elke week op vrijdag de Marketing-Doe-Ochtend. Mijn deur staat open voor ZZP’ers die een duwtje/structuur/hulp kunnen gebruiken om daadwerkelijk hun bedrijf in de spotlights te zetten. Hun verhaal te delen om zo de wereld een beetje mooier te maken.

Je bent meer dan welkom!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Jij gaat doen wat je jezelf belooft…vlammen in 2020!

Vul je gegevens in en ontvang het gratis Marketing Masterplan zodat jij in 3 stappen weet wat je te doen staat. Succes!

Wanneer je hier je gegevens achterlaat, geef je tevens akkoord voor het ontvangen van inspiratiemails om van jouw marketing een succes te maken. Uitschrijven kan natuurlijk altijd.